tr
 

Matplaneta Wrocław

Matematyka dla dzieci wroclaw

Czy uwierzysz, że Twoje dziecko ma w sobie gigantyczny potencjał matematyczny?

Wiemy, dla wielu rodziców brzmi to niemal nierealnie, bo przecież matematyka to często zmora uczniów i jeden z najbardziej stresujących, nielubianych i uważanych za trudny przedmiotów.

Więc jak to?

Okazuje się, że świat matematyki może być porywający i wciągający, jak ulubiona gra komputerowa Twojego dziecka.

Tak fascynujący, że trudno się oderwać.

Kluczem do tego jest nauka matematyki w sposób kreatywny, innowacyjny, otwarty na stosowanie wielu strategii, oparty na doświadczaniu i odkrywaniu, wyzwalający wewnętrzną motywację dziecka. Tak, aby pociechy na lekcji czuły się jak mali podróżnicy, odkrywający przeróżne matematyczne drogi i rozwiązania.

Aby mogli dotknąć i zobaczyć ją na własne oczy.

FERMAT

FERMAT

MATEMATYKA DLA DZIECI W WIEKU 4 – 5 lat

Podczas dwóch pierwszych lat nauki dzieci zostają wprowadzone w świat ciągów liczb, figur geometrycznych, ułamków. Rozwiązują problemy logiczne przy użyciu różnych metod i ilustracji. Zadania są dostosowywane do możliwości grupy. 

ZAKRES PROGRAMU: ROK 1
  • Zadania logiczne
  • Czy między liczbami są liczby?
  • Liczby naturalne – działania w zakresie 1 – 10, pojęcia mniej, więcej, równo, x razy więcej / mniej, o x więcej/mniej, szacowanie wielkości i ilości, ciągi liczb, liczby parzyste i nieparzyste
  • Ułamki zwykłe – nazywanie ułamków
  • Zbiory – podobieństwa i różnice, części wspólne, zbiory łączne, rozłączne
  • Nierówności liczbowe
  • Obserwowanie i tworzenie wzorów, szlaczków i ciągów, segregowanie przedmiotów
  • Geometria – podstawowe figury geometryczne i ich cechy, porównania figur, pojęcie symetrii
  • Zadania logiczne – wnioskowanie z podanych danych
  • Tworzenie diagramów jako sposobu ilustrowania problemów matematycznych
  • Wstęp do kombinatoryki – tworzenie maksymalnej liczby kombinacji z podanych kolorów/ liczb itd. Użycie różnych miar i badanie relacji między przedmiotami w przestrzeni
ZAKRES PROGRAMU: ROK 2
  • Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji
  • stosowanie różnych strategii logicznych
  • Geometria – kontynuacja, pole figur, figury trójwymiarowe
  • Operacje na liczbach naturalnych – dodawanie, odejmowanie, porównywanie liczb
  • Liczby ujemne
  • Ułamki zwykłe – kontynuacja
  • Wzory powtarzalne i wzory rosnące
  • Kolejność zdarzeń, czas
  • Operacje na pieniądzach
  • Analiza danych (badania, ankiety, analiza wyników, graficzne ilustracje wyników) i przewidywanie wyników na podstawie dostępnych informacji oraz prawdopodobieństwo
  • Kombinatoryka – kontynuacja
PASCAL

PASCAL

MATEMATYKA DLA DZIECI W WIEKU 6 – 7 lat

Kolejny poziom ma charakter spiralny. Do poszczególnych realizowanych tematów wracamy w kolejnych semestrach, aby je pogłębiać wraz z rozwojem intelektualnym dziecka. Na tym etapie dzieci zapoznają się m.in. z liczbami pierwszymi, elementami kombinatoryki, miarami, bryłami. 

ZAKRES PROGRAMU: ROK 1
  • Czy między liczbami są liczby?
  • Zadania na myślenie logiczne i proste działania na liczbach naturalnych
  • Figury geometryczne – porównania figur geometrycznych oraz tworzenie figur przy użyciu innych figur geometrycznych, zagadnienie symetrii, powierzchnia, obwód
  • Liczby pierwsze, Wielkie liczby , Liczby trójkątne i kwadratowe, Ciągi
  • Ułamki zwykłe – nazywanie i porównywanie ułamków
  • Iteracje
  • Parzystość
  • Zbiory – zbiory łączne i rozłączne, szukanie części wspólnej
  • Nierówności liczbowe
  • Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa – pojęcie szansy zdarzenia
  • Kombinatoryka (tworzenie maksymalnej liczby kombinacji z podanych kolorów/ liczb itd., dowody)
  • Tworzenie planów pomieszczeń (użycie różnych miar i badanie relacji między przedmiotami)
ZAKRES PROGRAMU: ROK 2
  • Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji – stosowanie różnych strategii logicznych
  • Geometria – wielokąty, przyległość figur, figury 3D, pole, obwód, objętość, kąty, transformacje figur (rotacje, przesunięcia itd.), ćwiczenia wyobraźni przestrzennej
  • Wstęp do programowania
  • Algebra, liczby naturalne, liczby ujemne, mnożenie, dzielenie
  • Ułamki zwykłe – dodawanie ułamków
  • Nieskończoność
  • Kolejność zdarzeń i operacji matematycznych, czas
  • Analiza danych (badania, ankiety, analiza wyników, graficzne ilustracje wyników, pojęcia średniej, mediany) i przewidywanie wyników na podstawie dostępnych informacji, prawdopodobieństwo
  • Operacje na pieniądzach
  • Kombinatoryka – kontynuacja
PITAGORAS

PITAGORAS

MATEMATYKA DLA DZIECI W WIEKU 8 – 9 lat

Na tym etapie dzieci rozwiązują zadania m. in. z kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa, określają i porównują szansy zajścia zdarzenia. Mierzą się z zadaniami optymalizacyjnymi – szukają minimum i maksimum. Poznają pojęcie nieskończoności, porównują liczebność zbiorów. 

ZAKRES PROGRAMU: ROK 1
  • Zadania logiczne
  • Ułamki zwykłe – nazywanie, porównywanie, tożsamości ułamkowe, czyli różne sposoby przedstawiania tego samego ułamka
  • Ciągi liczbowe, obserwowanie reguły, kontynuowanie
  • Nieskończoność – pojęcie nieskończoności, porównywanie liczebności zbiorów
  • Sumy – sumy wieloskładnikowe, układanie działań spełniających zadany warunek
  • Potęgi 2
  • „Kształty” liczb
  • Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, określenie i porównywanie szansy zajścia zdarzenia.
  • Geometria – porównanie kształtów figur . Trójkąt – boki, kąty, powierzchnia.
  • Wielokąty – cechy charakterystyczne
ZAKRES PROGRAMU: ROK 2
  • Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji – stosowanie różnych strategii logicznych
  • Programowanie
  • Ułamki zwykłe – kontynuacja, ułamki dziesiętne
  • Ciągi i ich sumy czyli szeregi
  • Parkietaż – pokrycie płaszczyzny wielokątami.
  • Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, cz. II
  • Zadania optymalizacyjne – szukanie minimum i maksimum
  • Liczby całkowite, przekształcenia na liczbach
  • Działania na zbiorach
  • Szacowanie
  • Przekształcenia geometryczne figur
  • Matematyczne origami
EULER

EULER

MATEMATYKA DLA DZIECI W WIEKU 10 – 11 lat

Na tym poziomie dzieci poznają m. in. podstawowe funkcje trygonometryczne, dowiadują się czym są, co opisują, odkrywają zależności między nimi. Zgłębiają tajniki liczb zespolonych, równań liniowych i kwadratowych. 

ZAKRES PROGRAMU: ROK 1
  • Zadania logiczne
  • Teoria liczb – liczby pierwsze, własności liczb i ich konsekwencje
  • Ciągi liczbowe, ciąg Fibonacciego
  • Grafy – wierzchołki, krawędzie, drogi i zależności między nimi
  • Twierdzenie Pitagorasa
  • Teoria liczb – liczby pierwsze, cechy podzielności, własności liczb
  • Matematyczne origami
  • Wielokąty – pola figur, sposoby obliczania
  • Metody mnożenia – pałeczki Napiera i inne
  • Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa
  • Funkcje – pojęcie funkcji, wzory i wykresy funkcji
ZAKRES PROGRAMU: ROK 2
  • Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji – stosowanie różnych strategii logicznych cz. II
  • Wielościany – powierzchnia i objętość
  • Ułamki okresowe – własności, zamiana na ułamek zwykły
  • Interesujące punkty trójkąta – (np. środek ciężkości), własności
  • Równania liniowe i kwadratowe, rozwiązywanie, opisywanie nimi rzeczywistości
  • Matematyczne origami
  • Arytmetyka modulo – operacje na resztach z dzielenia
  • Rachunek prawdopodobieństwa, określanie i porównywanie prawdopodobieństw, paradoksy.
  • Podstawowe funkcje trygonometryczne, czym są, co opisują, zależności między nimi
  • Liczby zespolone, czym są i po co są
GAUSS

GAUSS

MATEMATYKA DLA DZIECI W WIEKU 12 – 13 lat

Dzieci mierzą się z równaniami z niewiadomą, rozwiązują i opisują za ich pomocą konkretną sytuację. Poznają grafy – wierzchołki, krawędzie i drogi.

Poznają pojęcie funkcji, wzory i wykresy funkcji, trójkąt Pascala i ukryte w nim wzory, metody mnożenia – pałeczki Napiera i inne. 

ZAKRES PROGRAMU: ROK 1
  • Zadania logiczne
  • Teoria liczb – liczby pierwsze, własności liczb i ich konsekwencje
  • Grafy – wierzchołki, krawędzie i drogi.
  • Gry matematyczne
  • Trójkąt Pascala i ukryte w nim wzory
  • Metody mnożenia – pałeczki Napiera i inne
  • Zadania logiczne
  • Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa – określanie ilości kombinacji i szansy ich wystąpienia
  • Potęgi 2
  • Funkcje – pojęcie funkcji, wzory i wykresy funkcji
ZAKRES PROGRAMU: ROK 2
  • Rozwiązywanie problemów logicznych przy użyciu różnych metod i ilustracji – stosowanie różnych strategii logicznych cz. II
  • Wielokąty – pola powierzchni, kąty
  • Arytmetyka modulo – działania, tożsamości na resztach z dzielenia
  • Gry matematyczne cz. II
  • Kryptografia czyli o kodowaniu
  • Równania z niewiadomą, rozwiązywanie, opisywanie za ich pomocą konkretnej sytuacji.
  • Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, prawdopodobieństwo ilustrowane graficznie cz. II
  • Teoria gier – opracowywanie strategii wygrywającej
  • Matematyczne origami